Eine Plattform für die Wissenschaft: Bauingenieurwesen, Architektur und Urbanistik
Mary: ganz und gar postmodern. Ein biografisch-narratives Interview mit Mary Gergen ; Thoroughly Post-Modern Mary. A Biographic Narrative Interview With Mary Gergen ; Meticulosamente Post-Moderna Mary. Una entrevista biográfica narrativa con Mary Gergen
Methode: Die "Biographic Narrative Interpretive Method" (Prue CHAMBERLAYNE, Joanna BORNAT & Tom WENGRAF, 2000; Tom WENGRAF 2001; Gabriele ROSENTHAL 2004; Kip JONES 2004) nutzt als Interviewtechnik das Stellen einer erzählungsgenerierenden Frage wie z.B. "Erzählen Sie mir die Geschichte Ihres Lebens" mit dem Ziel, die Interviewpartner(innen) zu einer ausführlichen und nicht durch weitere Nachfragen unterbrochenen Erzählung zu veranlassen. Die Entscheidung für diese Methode beinhaltet seitens der Interviewenden die Bereitschaft, die Kontrolle über das Interview den Interviewten zu überlassen und die Rolle aktiven Zuhörens bzw. Teilhabens zu übernehmen. In einem Folgeinterview können dann weitere Einzelheiten erfragt werden, wobei die Fragen in Inhalt und Form an die Erzählung aus dem Erstinterview anschließen müssen. Im Rahmen der Auswertung wird die Fallgeschichte schließlich durch Hypothesenbildung über den möglichen Zusammenhang zwischen dem "gelebten Leben" und der "erzählten Geschichte" konstruiert. Im vorliegenden Beitrag werden das "gelebte Leben" und die "erzählte Geschichte" – mit Blick auf die Lesenden – nebeneinander präsentiert: Die "erzählte Geschichte" bleibt unanalysiert und für die Lesenden offen und transparent. Trotz alledem entwickelt sich die Geschichte gleichermaßen als kreatives Produkt und soziales Konstrukt zwischen der Erzählerin und dem Interviewer (zwischen Darstellerin und Publikum), sie ist, besonders in diesem Fall, eine von vielen möglichen Geschichten, die die Interviewte hätte erzählen können. Indem auf die Spontaneität der Erzählung und die Erzeugung bedeutungsvoller Lebensmetaphern Wert gelegt wird, entsteht ein sehr persönliches Bild dessen, "wer die Interviewte (geworden) ist", anstelle einer bloßen Auflistung von verschiedenen Lebensetappen. "Das gelebte Leben": Mary GERGEN (geborene McCANNEY), geboren 1938, verbrachte den ersten Teil ihrer Kindheit in Balaton/Minnesota. Im Alter von 12 Jahren zog sie mit ihrer Familie nach Minneapolis und besuchte dort ein Mittelklasse-Gymnasium. Nach Abschluss des Gymnasiums studierte sie an der University of Minnesota und war eine beliebte und begabte Studentin. Im letzten Studienjahr lernte sie einen Architekturstudenten kennen und heiratete diesen kurz nach Abschluss ihres Studiums. Die beiden bekamen zwei Kinder: Lisa und Michael. Die nächsten sieben Jahre studierte Mary halbtags, um einen Masters Degree in Beratungspsychologie zu erlangen. Trotz ihres eigentlichen Vorhabens in den frühen 1960ern, nach Rom umzusiedeln, zog sie mit ihrer Familie nach Boston, wo Marys Ehemann seine Studien bei MIT weiterführte. Während einer Party in Harvard traf Mary zum ersten Mal Ken GERGEN. Die beiden unterhielten sich lange und Mary erfuhr, dass Ken eine Forschungs-Assistentenstelle zu vergeben hatte, für welche sie sich umgehend bewarb. Mary bekam den Job und wurde von Ken ermutigt, ihr Masters-Studium zu vollenden. Sie arbeitete zwei Jahre für Ken, der später eine Stelle am Swarthmore College in Pennsylvania annahm und Harvard (und Mary) hinter sich ließ. Die Ehen von Mary und Ken endeten fast gleichzeitig. 1968 bekam Ken ein Forschungsstipendium in Rom und Mary folgte ihm mit ihren beiden Kindern. Sie heirateten im Oktober 1969 und zogen zusammen nach Swarthmore. Beide arbeiteten gemeinsam an experimentellen Projekten, engagierten sich in der Antikriegsbewegung, usw. Von 1972-1973 lebten Ken und Mary in Japan. 1974 begann Mary ihre Promotion an der Temple University in Philadelphia, ein weiteres Jahr, zwischen 1976 und 1977, verbrachte das Paar dann in Paris. Nach Erhalt ihres Doktortitels arbeitete Mary eine Weile bei American Telephone & Telegraph, wo sie Längsschnittuntersuchungen zum Leben von Managern durchführte. Schließlich erhielt Mary eine Stelle an der Pennsylvania State University und durchlief nach und nach die universitäre Hierarchie – beginnend mit einer Assistenzprofessur über eine Außerordentliche Professor bis hin zu einer Professur für Psychologie und "Women's Studies". Ken und Mary verbrachten ein Jahr (1988 bis 1989) in den Niederlanden am Netherlands Institute for Advanced Study, wobei es eher Mary war, die hier lebte, da Ken sich in dieser Zeit hauptsächlich in Heidelberg aufhielt. Mary und Ken lehren weiterhin, sie organisieren das Taos Institute (Ohio) und sie sind beide Co-Herausgeber des "The Positive Aging Newsletter". Mary reist, lehrt, schreibt und veranstaltet Workshops. Zu neueren Publikationen zählen u.a. (gemeinsam mit Ken KERGEN) Social Construction: A Reader und Feminist Reconstructions in Psychology Narrative, Gender, and Performance. URN: urn:nbn:de:0114-fqs0403189 ; Method: The Biographic Narrative Interpretive Method (Prue CHAMBERLAYNE, Joanna BORNAT & Tom WENGRAF, 2000; Tom WENGRAF 2001; Gabriele ROSENTHAL 2004; Kip JONES 2004) uses an interview technique in the form of a single, initial narrative-inducing question (minimalist-passive), for example, "Tell me the story of your life," to elicit an extensive, uninterrupted narration. This shift encompasses willingness on the part of the researcher to cede "control" of the interview scene to the interviewee and assume the posture of active listener/audience participant. A follow-up sub-session can then be used to ask additional questions, but based only on what the interviewee has said in the first interview and using her/his words and phrases in the same order. Through hypothesising how the lived life informs the told story, the case history is then finally constructed from the two separate threads of the "lived life" and the "told story." In this paper, the "lived life" and "told story" are presented in a "raw" form with the further involvement of the reader in mind. The story has not been "analysed" by the interviewer, but left open and transparent. Still, the production of the story becomes the creative output and social construction of both the storyteller and the interviewer (the performer and the audience) and, in this case particularly, one story of many stories that could have been told by the person interviewed. Routine facts are often back-grounded by the narrator through the use of this method in favour of spontaneity in the storytelling and the creation of meaningful life metaphors. In this way, the personal journey to "who the interviewee is today" is described, rather than merely a list of accomplishments. The Lived Life: Mary GERGEN (née McCANNEY) was born in 1938. The first part of her childhood was spent in the small town of Balaton, Minnesota. She subsequently moved with her family to Minneapolis when she was 12. She attended a suburban middle-class high school where she was popular. She went on to the University of Minnesota after graduating high school and continued to be both a gifted student, well-liked and social. In her final year she met an architecture student and married him shortly after graduation. The couple had a girl, Lisa, and a boy, Michael. Over the next seven years, Mary studied part-time for a Master's Degree in Counselling Psychology. Her husband was a fast track architect and they expected to move to Rome in the early 60s, but moved instead to Boston where he could continue his studies at MIT. At a Halloween party given at Harvard, Mary met Ken GERGEN for the first time. They had a long conversation and she discovered that he had an opening for a research assistant, a position for which she immediately applied. She got the job and Ken encouraged her to finish her Master's Degree. She worked for him for two years; he later accepted a position at Swarthmore College in Pennsylvania, leaving Harvard (and Mary) behind. Both of their marriages began to end. Ken received a fellowship to study in Rome and Mary and her two children left with him on a ship to Rome in 1968. They were married in October of 1969. Back at Swarthmore, they began to work together on experimental projects, antiwar protests, etc. Ken and Mary lived and worked in Japan in 1972-73. By the mid-70s, Mary realised that she wanted a PhD and became a graduate student at Temple University in Philadelphia in 1974 where she quickly became involved in teaching. In 1976-77 the couple spent a year in Paris. After receiving her PhD, Mary worked for a time at ATT doing longitudinal studies on managers' lives. Eventually, she got a teaching job at the Pennsylvania State University local campus, fifteen minutes drive from their house, where she went through the ranks from assistant professor to associate professor to full Professor of Psychology and of Women's Studies. In 1988-89 Ken and Mary went to Netherlands Institute for Advanced Study, but Ken spent most of the year at Heidelberg in Germany, leaving Mary on her own in the Netherlands. She and Ken persist in teaching and are involved in the Taos Institute promoting social constructionist ideas, as well as co-editing The Positive Aging Newsletter. Mary continues to travel, teach, write and give papers and workshops. Recent publications include Social Construction: A Reader with Ken GERGEN and Feminist Reconstructions in Psychology Narrative, Gender, and Performance. URN: urn:nbn:de:0114-fqs0403189 ; Método: El método biográfico narrativo interpretativo (Prue CHAMBERLAYNE, Joanna BORNAT & Tom WENGRAF, 2000; Tom WENGRAF 2001; Gabriele ROSENTHAL 2004; Kip JONES 2004) utiliza una técnica de entrevista que consiste en una sola sugerente pregunta narrativa inicial (pasiva, minimalista), por ejemplo, "Dime la historia de tu vida" para provocar una extensa e ininterrumpida narración. Con ello se expresa la disposición del investigador de ceder el "control" de la entrevista al entrevistado para asumir la posición de activo participante como escucha/espectador. La siguiente sub-sesión puede consistir en formular preguntas adicionales, aunque solamente basadas en lo que el entrevistado dijo durante la primera entrevista al usar sus palabras y oraciones en el mismo orden. Al hipotetizar de que manera la vida vivida forma la historia dicha, la historia de caso se construye desde las dos separadas posturas, la "vida vivida" y la "historia contada". Aquí se presentan la "vida vivida" y la "historia contada" en forma "cruda" teniendo en mente la subsequente participación del lector. La historia no ha sido "analizada" por el entrevistador, sino que permanece abierta y transparente. Inmóvil, la producción de la historia se convierte en resultado creativo y construcción social de ambos, el entrevistador y el narrador (el ejecutante y su audience) y, particularmente en este caso, una historia de las muchas que pudieron ser contadas por la persona entrevistada. Mediante el uso de este método, los hechos rutinarios son a menudo descartados por el narrador facilitando espontaneidad en la historia y la creación de relevantes metáforas de vida. Así, la travesía personal de "quien es entrevistado ahora" se describe no solamente como una lista de eventos. La vida vivida: Mary GERGEN (McCANNEY, su apellido original) nació en 1938. La primera parte de su infancia la pasó en el pueblito de Balaton, Minnesota. A los 12 se mudó con su familia a Minneapolis. Asistió a una escuela media superior suburbana para clase media, en la que ella fue popular, luego asistió a la Universidad de Minnesota en la que continuó siendo agraciada. En el último período conoció a un estudiante de arquitectura y se casaron luego de la graduación. La pareja tuvo una hija, Lisa y un hijo, Michael. Los siguientes 7 años, Mary estudió a medio tiempo la Maestría en Psicología. Su esposo era arquitecto y quisieron vivir en Roma a principios de los 60Žs, pero se cambiaron a Boston, donde él pudo continuar sus estudios en el MIT. Durante una fiesta de Halloween en Harvard, Mary conoció a Ken GERGEN. Platicaron largamente y ella supo que él necesitaba un asistente, así que concursó y ganó. Ken la impulsó a concluir su Maestría y ella trabajó para él durante dos años; luego él aceptó un trabajo en el Swarthmore College en Pennsylvania, dejando Harvard y a Mary. Los matrimonios de ambos estaban por romperse. Ken recibió una beca para estudiar en Roma y Mary y sus dos hijos viajaron con él en un barco en 1968. Se casaron en octubre de 1969. De regreso a Swarthmore, empeyaron a trabajar juntos en proyectos experimentales, protestas antiguerras, etc. Ken y Mary vivieron y trabajaron en Japón en 1972-73. A mediados de los 70Žs notó que quería un PhD y entonces fue estudiante graduado a la Universidad Temple en Philadelphia, lugar en el que involucró rápidamente en la enseñanza. En 1976-77 la pareja pasó un año en Paris. Luego de recibir su PhD, Mary trabajó un tiempo en ATT haciendo estudios longitudinales sobre la vida de los gerentes. Eventualmente ganó una posición en la Universidad Estatal de Pennsylvania, a quince minutos de su casa, en donde fue pasando de ser asistente, asociado y profesor de tiempo completo en Psicología y Estudios de la Mujer. En 1988-89 Ken and Mary fueron al Instituto de Estudios avanzados de los, aunque Ken pasó la mayor parte del tiempo en Heidelberg en Alemania, mientras Mary se la pasó en los Paises Bajos. Ella y Ken siguen en la enseñanza y están involucrados en el Instituto Taos promoviendo las ideas socioconstruccionistas, así como coeditando el boletín Positive Aging. Mary sigue viajando, enseñando, escribiendo y dando conferencias y talleres. Sus recientes publicaciones incluyen Social Construction: A Reader junto con Ken GERGEN y Feminist Reconstructions in Psychology Narrative, Gender, and Performance. URN: urn:nbn:de:0114-fqs0403189
Mary: ganz und gar postmodern. Ein biografisch-narratives Interview mit Mary Gergen ; Thoroughly Post-Modern Mary. A Biographic Narrative Interview With Mary Gergen ; Meticulosamente Post-Moderna Mary. Una entrevista biográfica narrativa con Mary Gergen
Methode: Die "Biographic Narrative Interpretive Method" (Prue CHAMBERLAYNE, Joanna BORNAT & Tom WENGRAF, 2000; Tom WENGRAF 2001; Gabriele ROSENTHAL 2004; Kip JONES 2004) nutzt als Interviewtechnik das Stellen einer erzählungsgenerierenden Frage wie z.B. "Erzählen Sie mir die Geschichte Ihres Lebens" mit dem Ziel, die Interviewpartner(innen) zu einer ausführlichen und nicht durch weitere Nachfragen unterbrochenen Erzählung zu veranlassen. Die Entscheidung für diese Methode beinhaltet seitens der Interviewenden die Bereitschaft, die Kontrolle über das Interview den Interviewten zu überlassen und die Rolle aktiven Zuhörens bzw. Teilhabens zu übernehmen. In einem Folgeinterview können dann weitere Einzelheiten erfragt werden, wobei die Fragen in Inhalt und Form an die Erzählung aus dem Erstinterview anschließen müssen. Im Rahmen der Auswertung wird die Fallgeschichte schließlich durch Hypothesenbildung über den möglichen Zusammenhang zwischen dem "gelebten Leben" und der "erzählten Geschichte" konstruiert. Im vorliegenden Beitrag werden das "gelebte Leben" und die "erzählte Geschichte" – mit Blick auf die Lesenden – nebeneinander präsentiert: Die "erzählte Geschichte" bleibt unanalysiert und für die Lesenden offen und transparent. Trotz alledem entwickelt sich die Geschichte gleichermaßen als kreatives Produkt und soziales Konstrukt zwischen der Erzählerin und dem Interviewer (zwischen Darstellerin und Publikum), sie ist, besonders in diesem Fall, eine von vielen möglichen Geschichten, die die Interviewte hätte erzählen können. Indem auf die Spontaneität der Erzählung und die Erzeugung bedeutungsvoller Lebensmetaphern Wert gelegt wird, entsteht ein sehr persönliches Bild dessen, "wer die Interviewte (geworden) ist", anstelle einer bloßen Auflistung von verschiedenen Lebensetappen. "Das gelebte Leben": Mary GERGEN (geborene McCANNEY), geboren 1938, verbrachte den ersten Teil ihrer Kindheit in Balaton/Minnesota. Im Alter von 12 Jahren zog sie mit ihrer Familie nach Minneapolis und besuchte dort ein Mittelklasse-Gymnasium. Nach Abschluss des Gymnasiums studierte sie an der University of Minnesota und war eine beliebte und begabte Studentin. Im letzten Studienjahr lernte sie einen Architekturstudenten kennen und heiratete diesen kurz nach Abschluss ihres Studiums. Die beiden bekamen zwei Kinder: Lisa und Michael. Die nächsten sieben Jahre studierte Mary halbtags, um einen Masters Degree in Beratungspsychologie zu erlangen. Trotz ihres eigentlichen Vorhabens in den frühen 1960ern, nach Rom umzusiedeln, zog sie mit ihrer Familie nach Boston, wo Marys Ehemann seine Studien bei MIT weiterführte. Während einer Party in Harvard traf Mary zum ersten Mal Ken GERGEN. Die beiden unterhielten sich lange und Mary erfuhr, dass Ken eine Forschungs-Assistentenstelle zu vergeben hatte, für welche sie sich umgehend bewarb. Mary bekam den Job und wurde von Ken ermutigt, ihr Masters-Studium zu vollenden. Sie arbeitete zwei Jahre für Ken, der später eine Stelle am Swarthmore College in Pennsylvania annahm und Harvard (und Mary) hinter sich ließ. Die Ehen von Mary und Ken endeten fast gleichzeitig. 1968 bekam Ken ein Forschungsstipendium in Rom und Mary folgte ihm mit ihren beiden Kindern. Sie heirateten im Oktober 1969 und zogen zusammen nach Swarthmore. Beide arbeiteten gemeinsam an experimentellen Projekten, engagierten sich in der Antikriegsbewegung, usw. Von 1972-1973 lebten Ken und Mary in Japan. 1974 begann Mary ihre Promotion an der Temple University in Philadelphia, ein weiteres Jahr, zwischen 1976 und 1977, verbrachte das Paar dann in Paris. Nach Erhalt ihres Doktortitels arbeitete Mary eine Weile bei American Telephone & Telegraph, wo sie Längsschnittuntersuchungen zum Leben von Managern durchführte. Schließlich erhielt Mary eine Stelle an der Pennsylvania State University und durchlief nach und nach die universitäre Hierarchie – beginnend mit einer Assistenzprofessur über eine Außerordentliche Professor bis hin zu einer Professur für Psychologie und "Women's Studies". Ken und Mary verbrachten ein Jahr (1988 bis 1989) in den Niederlanden am Netherlands Institute for Advanced Study, wobei es eher Mary war, die hier lebte, da Ken sich in dieser Zeit hauptsächlich in Heidelberg aufhielt. Mary und Ken lehren weiterhin, sie organisieren das Taos Institute (Ohio) und sie sind beide Co-Herausgeber des "The Positive Aging Newsletter". Mary reist, lehrt, schreibt und veranstaltet Workshops. Zu neueren Publikationen zählen u.a. (gemeinsam mit Ken KERGEN) Social Construction: A Reader und Feminist Reconstructions in Psychology Narrative, Gender, and Performance. URN: urn:nbn:de:0114-fqs0403189 ; Method: The Biographic Narrative Interpretive Method (Prue CHAMBERLAYNE, Joanna BORNAT & Tom WENGRAF, 2000; Tom WENGRAF 2001; Gabriele ROSENTHAL 2004; Kip JONES 2004) uses an interview technique in the form of a single, initial narrative-inducing question (minimalist-passive), for example, "Tell me the story of your life," to elicit an extensive, uninterrupted narration. This shift encompasses willingness on the part of the researcher to cede "control" of the interview scene to the interviewee and assume the posture of active listener/audience participant. A follow-up sub-session can then be used to ask additional questions, but based only on what the interviewee has said in the first interview and using her/his words and phrases in the same order. Through hypothesising how the lived life informs the told story, the case history is then finally constructed from the two separate threads of the "lived life" and the "told story." In this paper, the "lived life" and "told story" are presented in a "raw" form with the further involvement of the reader in mind. The story has not been "analysed" by the interviewer, but left open and transparent. Still, the production of the story becomes the creative output and social construction of both the storyteller and the interviewer (the performer and the audience) and, in this case particularly, one story of many stories that could have been told by the person interviewed. Routine facts are often back-grounded by the narrator through the use of this method in favour of spontaneity in the storytelling and the creation of meaningful life metaphors. In this way, the personal journey to "who the interviewee is today" is described, rather than merely a list of accomplishments. The Lived Life: Mary GERGEN (née McCANNEY) was born in 1938. The first part of her childhood was spent in the small town of Balaton, Minnesota. She subsequently moved with her family to Minneapolis when she was 12. She attended a suburban middle-class high school where she was popular. She went on to the University of Minnesota after graduating high school and continued to be both a gifted student, well-liked and social. In her final year she met an architecture student and married him shortly after graduation. The couple had a girl, Lisa, and a boy, Michael. Over the next seven years, Mary studied part-time for a Master's Degree in Counselling Psychology. Her husband was a fast track architect and they expected to move to Rome in the early 60s, but moved instead to Boston where he could continue his studies at MIT. At a Halloween party given at Harvard, Mary met Ken GERGEN for the first time. They had a long conversation and she discovered that he had an opening for a research assistant, a position for which she immediately applied. She got the job and Ken encouraged her to finish her Master's Degree. She worked for him for two years; he later accepted a position at Swarthmore College in Pennsylvania, leaving Harvard (and Mary) behind. Both of their marriages began to end. Ken received a fellowship to study in Rome and Mary and her two children left with him on a ship to Rome in 1968. They were married in October of 1969. Back at Swarthmore, they began to work together on experimental projects, antiwar protests, etc. Ken and Mary lived and worked in Japan in 1972-73. By the mid-70s, Mary realised that she wanted a PhD and became a graduate student at Temple University in Philadelphia in 1974 where she quickly became involved in teaching. In 1976-77 the couple spent a year in Paris. After receiving her PhD, Mary worked for a time at ATT doing longitudinal studies on managers' lives. Eventually, she got a teaching job at the Pennsylvania State University local campus, fifteen minutes drive from their house, where she went through the ranks from assistant professor to associate professor to full Professor of Psychology and of Women's Studies. In 1988-89 Ken and Mary went to Netherlands Institute for Advanced Study, but Ken spent most of the year at Heidelberg in Germany, leaving Mary on her own in the Netherlands. She and Ken persist in teaching and are involved in the Taos Institute promoting social constructionist ideas, as well as co-editing The Positive Aging Newsletter. Mary continues to travel, teach, write and give papers and workshops. Recent publications include Social Construction: A Reader with Ken GERGEN and Feminist Reconstructions in Psychology Narrative, Gender, and Performance. URN: urn:nbn:de:0114-fqs0403189 ; Método: El método biográfico narrativo interpretativo (Prue CHAMBERLAYNE, Joanna BORNAT & Tom WENGRAF, 2000; Tom WENGRAF 2001; Gabriele ROSENTHAL 2004; Kip JONES 2004) utiliza una técnica de entrevista que consiste en una sola sugerente pregunta narrativa inicial (pasiva, minimalista), por ejemplo, "Dime la historia de tu vida" para provocar una extensa e ininterrumpida narración. Con ello se expresa la disposición del investigador de ceder el "control" de la entrevista al entrevistado para asumir la posición de activo participante como escucha/espectador. La siguiente sub-sesión puede consistir en formular preguntas adicionales, aunque solamente basadas en lo que el entrevistado dijo durante la primera entrevista al usar sus palabras y oraciones en el mismo orden. Al hipotetizar de que manera la vida vivida forma la historia dicha, la historia de caso se construye desde las dos separadas posturas, la "vida vivida" y la "historia contada". Aquí se presentan la "vida vivida" y la "historia contada" en forma "cruda" teniendo en mente la subsequente participación del lector. La historia no ha sido "analizada" por el entrevistador, sino que permanece abierta y transparente. Inmóvil, la producción de la historia se convierte en resultado creativo y construcción social de ambos, el entrevistador y el narrador (el ejecutante y su audience) y, particularmente en este caso, una historia de las muchas que pudieron ser contadas por la persona entrevistada. Mediante el uso de este método, los hechos rutinarios son a menudo descartados por el narrador facilitando espontaneidad en la historia y la creación de relevantes metáforas de vida. Así, la travesía personal de "quien es entrevistado ahora" se describe no solamente como una lista de eventos. La vida vivida: Mary GERGEN (McCANNEY, su apellido original) nació en 1938. La primera parte de su infancia la pasó en el pueblito de Balaton, Minnesota. A los 12 se mudó con su familia a Minneapolis. Asistió a una escuela media superior suburbana para clase media, en la que ella fue popular, luego asistió a la Universidad de Minnesota en la que continuó siendo agraciada. En el último período conoció a un estudiante de arquitectura y se casaron luego de la graduación. La pareja tuvo una hija, Lisa y un hijo, Michael. Los siguientes 7 años, Mary estudió a medio tiempo la Maestría en Psicología. Su esposo era arquitecto y quisieron vivir en Roma a principios de los 60Žs, pero se cambiaron a Boston, donde él pudo continuar sus estudios en el MIT. Durante una fiesta de Halloween en Harvard, Mary conoció a Ken GERGEN. Platicaron largamente y ella supo que él necesitaba un asistente, así que concursó y ganó. Ken la impulsó a concluir su Maestría y ella trabajó para él durante dos años; luego él aceptó un trabajo en el Swarthmore College en Pennsylvania, dejando Harvard y a Mary. Los matrimonios de ambos estaban por romperse. Ken recibió una beca para estudiar en Roma y Mary y sus dos hijos viajaron con él en un barco en 1968. Se casaron en octubre de 1969. De regreso a Swarthmore, empeyaron a trabajar juntos en proyectos experimentales, protestas antiguerras, etc. Ken y Mary vivieron y trabajaron en Japón en 1972-73. A mediados de los 70Žs notó que quería un PhD y entonces fue estudiante graduado a la Universidad Temple en Philadelphia, lugar en el que involucró rápidamente en la enseñanza. En 1976-77 la pareja pasó un año en Paris. Luego de recibir su PhD, Mary trabajó un tiempo en ATT haciendo estudios longitudinales sobre la vida de los gerentes. Eventualmente ganó una posición en la Universidad Estatal de Pennsylvania, a quince minutos de su casa, en donde fue pasando de ser asistente, asociado y profesor de tiempo completo en Psicología y Estudios de la Mujer. En 1988-89 Ken and Mary fueron al Instituto de Estudios avanzados de los, aunque Ken pasó la mayor parte del tiempo en Heidelberg en Alemania, mientras Mary se la pasó en los Paises Bajos. Ella y Ken siguen en la enseñanza y están involucrados en el Instituto Taos promoviendo las ideas socioconstruccionistas, así como coeditando el boletín Positive Aging. Mary sigue viajando, enseñando, escribiendo y dando conferencias y talleres. Sus recientes publicaciones incluyen Social Construction: A Reader junto con Ken GERGEN y Feminist Reconstructions in Psychology Narrative, Gender, and Performance. URN: urn:nbn:de:0114-fqs0403189
Mary: ganz und gar postmodern. Ein biografisch-narratives Interview mit Mary Gergen ; Thoroughly Post-Modern Mary. A Biographic Narrative Interview With Mary Gergen ; Meticulosamente Post-Moderna Mary. Una entrevista biográfica narrativa con Mary Gergen
Jones, Kip (Autor:in)
30.09.2004
doi:10.17169/fqs-5.3.554
Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research; Vol. 5 No. 3 (2004): Special Issue: FQS Interviews I ; Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research; Vol. 5 Núm. 3 (2004): Edición especial: Entrevistas FQS I ; Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research; Bd. 5 Nr. 3 (2004): Special Issue: FQS Interviews I ; 1438-5627
Aufsatz (Zeitschrift)
Elektronische Ressource
Englisch
DDC:
690
Mary Miss - Interview with Mary Miss
Online Contents | 1996
|Kippertechnik - Die Gergen-Jung-Implikation
Online Contents | 2000
Kippertechnik - Die Gergen-Jung- Implikation
Online Contents | 2000