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Structural calculation of existing masonry arch bridges
For masonry bridges with small spans built before 1900, there are often no documents available since such bridges were often built from experience. Surveying is often restricted to the visible parts of the structure. Geometrical assistance in the form of drilling cores is only ever at points, which inevitably have to be interpolated. Large parts of these structures are in the ground (abutments, foundations) and are largely inaccessible for adequate geometrical recording. The constitutive laws for the existing masonry can only be described with reasonable effort through minimum values from regulations. The article describes a procedure with additions to the missing documents from experience to obtain statements about the load‐bearing capacity based on approximate models, which permit categorisation into decisive bridge classes based on the regulations for the structural analysis of existing road bridges and also enable usable results for the comparison between the result of categorisation and special load cases for heavy transport. Für Brücken aus Mauerwerk mit kleineren Stützweiten und einem Herstellungsjahr vor 1900 fehlen oft Bestandsunterlagen, da diese zum großen Teil nach der Erfahrung gebaut wurden. Nachvermessungen beschränken sich oft nur auf die sichtbaren Bauwerksteile. Geometrieergänzungen auf der Grundlage von Kernbohrungen sind immer nur punktuell und müssen zwangsläufig interpoliert werden. Große Teile dieser Tragwerke liegen im Baugrund (Kämpfer, Fundamente) und sind für eine ausreichende Geometrieerfassung weitaus unzugänglich. Die Stoffgesetze des Mauerwerksbestandes sind mit vertretbarem Aufwand nur über Mindestwerte aus Vorschriften beschreibbar. Der Artikel zeigt eine Vorgehensweise, wie man mit Ergänzungen aus Erfahrungen zum fehlenden Bestand auf der Grundlage grober Modelle Aussagen zur Tragfähigkeit erhält, die zum einen eine Einstufung in maßgebende Brückenklassen auf der Grundlage der Nachrechnungsrichtlinie zulassen und zum anderen brauchbare Ergebnisse beim Vergleich zwischen dem Einstufungsergebnis und speziellen Lastbildern für Schwertransport ermöglichen.
Structural calculation of existing masonry arch bridges
For masonry bridges with small spans built before 1900, there are often no documents available since such bridges were often built from experience. Surveying is often restricted to the visible parts of the structure. Geometrical assistance in the form of drilling cores is only ever at points, which inevitably have to be interpolated. Large parts of these structures are in the ground (abutments, foundations) and are largely inaccessible for adequate geometrical recording. The constitutive laws for the existing masonry can only be described with reasonable effort through minimum values from regulations. The article describes a procedure with additions to the missing documents from experience to obtain statements about the load‐bearing capacity based on approximate models, which permit categorisation into decisive bridge classes based on the regulations for the structural analysis of existing road bridges and also enable usable results for the comparison between the result of categorisation and special load cases for heavy transport. Für Brücken aus Mauerwerk mit kleineren Stützweiten und einem Herstellungsjahr vor 1900 fehlen oft Bestandsunterlagen, da diese zum großen Teil nach der Erfahrung gebaut wurden. Nachvermessungen beschränken sich oft nur auf die sichtbaren Bauwerksteile. Geometrieergänzungen auf der Grundlage von Kernbohrungen sind immer nur punktuell und müssen zwangsläufig interpoliert werden. Große Teile dieser Tragwerke liegen im Baugrund (Kämpfer, Fundamente) und sind für eine ausreichende Geometrieerfassung weitaus unzugänglich. Die Stoffgesetze des Mauerwerksbestandes sind mit vertretbarem Aufwand nur über Mindestwerte aus Vorschriften beschreibbar. Der Artikel zeigt eine Vorgehensweise, wie man mit Ergänzungen aus Erfahrungen zum fehlenden Bestand auf der Grundlage grober Modelle Aussagen zur Tragfähigkeit erhält, die zum einen eine Einstufung in maßgebende Brückenklassen auf der Grundlage der Nachrechnungsrichtlinie zulassen und zum anderen brauchbare Ergebnisse beim Vergleich zwischen dem Einstufungsergebnis und speziellen Lastbildern für Schwertransport ermöglichen.
Structural calculation of existing masonry arch bridges
Bothe, Eckard (Autor:in) / Schöps, Peter / Hinze, Sirko
Mauerwerk ; 21
2017
Aufsatz (Zeitschrift)
Englisch
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