Eine Plattform für die Wissenschaft: Bauingenieurwesen, Architektur und Urbanistik
Transregional Institutional Learning in Europe: Prerequisites, Actors and Limitations
Wink R. Transregional institutional learning in Europe: prerequisites, actors and limitations, Regional Studies. Transregional institutional learning has become a buzzword in European policy-making during the last decade. A theoretical concept about how to initiate, observe, and support transregional institutional learning, however, is still missing. The following paper provides a theoretical framework to explain preconditions for transregional institutional learning and investigates the potentials of three different channels for learning: multinational firms, benchmarking studies and projects, and interactive policy networks. The results show that there is not much proof for enthusiastic expectations on future learning processes, but options for European Union policies to enhance transregional learning effects.
Wink R. L'apprentissage institutionnel interrégional en Europe: les préalables, les agents et les limites, Regional Studies. L'apprentissage institutionnel interrégional est devenu un mot branché dans la mise au point des politiques en Europe pendant les dix dernières années. Il manque toujours une notion théorique de comment piloter, observer et soutenir l'apprentissage institutionnel interrégional. Cet article cherche à fournir un cadre théorique pour expliquer les conditions préalables de l'apprentissage institutionnel interrégional et examine le potentiel de trois filières d'apprentissage: à savoir, les sociétés multinationales, les études et les projets sur la fixation des points de reference et les réseaux de politique interactifs. Les résultats laissent voir un manque de preuves quant aux attentes positives des futurs processus d'apprentissage, mais plutôt des options concernant les politiques de l'Ue destinées à améliorer les effets d'apprentissage interrégionaux.
Apprentissage interrégional Sociétés multinationales Aéronautique Fixation des points de référence
Wink R. Transregionales institutionelles Lernen in Europa: Voraussetzungen, Akteure und Grenzen, Regional Studies. Transregionales institutionelles Lernen ist als Ziel in zahlreichen politischen Programmen der vergangenen Jahre formuliert worden. Ein theoretisches Konzept der Initiierung, Messung und Förderung institutionellen Lernens fehlt jedoch bislang. Der folgende Text bietet eine solche theoretische Grundlage zur Erklärung wesentlicher Voraussetzungen transregionalen institutionellen Lernens und wendet dieses theoretische Konzept auf Erfahrungen mit drei unterschiedlichen Kanälen transregionalen Lernens an: multinationale Unternehmen, benchmarking Untersuchungen und Projekte und interactive Politiknetzwerke einzelner Akteure. Die Ergebnisse geben nicht viel Anlass zu großen Erwartungen an transregionale institutionelle Lernprozesse im allgemeinen, bieten aber zumindest einige Optionen eines veränderten Einsatzes der EU-Instrumente, um transregionale institutionelle Lerneffekte zu erhöhen.
Transregionales Lernen Multinationale Unternehmen Luftfahrtindustrie Benchmarking
Wink R. Aprendizaje institucional transregional en Europa: requisitos previos, protagonistas y limitaciones, Regional Studies. En la última década el término ‘aprendizaje institucional transregional’ se ha puesto de moda en la elaboración de las políticas europeas. Sin embargo, todavía falta un concepto teórico sobre cómo iniciar, observar y apoyar el aprendizaje institucional transregional. En el siguiente documento se incluye una estructura teórica para explicar las precondiciones para el aprendizaje institucional transregional y se investigan las posibilidades de tres diferentes canales de aprendizaje: las empresas multinacionales, los estudios y proyectos de análisis comparativo, y las redes de políticas interactivas. Los resultados indican que no existen muchas pruebas de expectativas entusiastas sobre los futuros procesos de aprendizaje; sin embargo, existen opciones para las políticas de la UE a fin de mejorar los efectos del aprendizaje transregional.
Aprendizaje transregional Empresas multinacionales Aeronáutica Análisis comparativo
Transregional Institutional Learning in Europe: Prerequisites, Actors and Limitations
Wink R. Transregional institutional learning in Europe: prerequisites, actors and limitations, Regional Studies. Transregional institutional learning has become a buzzword in European policy-making during the last decade. A theoretical concept about how to initiate, observe, and support transregional institutional learning, however, is still missing. The following paper provides a theoretical framework to explain preconditions for transregional institutional learning and investigates the potentials of three different channels for learning: multinational firms, benchmarking studies and projects, and interactive policy networks. The results show that there is not much proof for enthusiastic expectations on future learning processes, but options for European Union policies to enhance transregional learning effects.
Wink R. L'apprentissage institutionnel interrégional en Europe: les préalables, les agents et les limites, Regional Studies. L'apprentissage institutionnel interrégional est devenu un mot branché dans la mise au point des politiques en Europe pendant les dix dernières années. Il manque toujours une notion théorique de comment piloter, observer et soutenir l'apprentissage institutionnel interrégional. Cet article cherche à fournir un cadre théorique pour expliquer les conditions préalables de l'apprentissage institutionnel interrégional et examine le potentiel de trois filières d'apprentissage: à savoir, les sociétés multinationales, les études et les projets sur la fixation des points de reference et les réseaux de politique interactifs. Les résultats laissent voir un manque de preuves quant aux attentes positives des futurs processus d'apprentissage, mais plutôt des options concernant les politiques de l'Ue destinées à améliorer les effets d'apprentissage interrégionaux.
Apprentissage interrégional Sociétés multinationales Aéronautique Fixation des points de référence
Wink R. Transregionales institutionelles Lernen in Europa: Voraussetzungen, Akteure und Grenzen, Regional Studies. Transregionales institutionelles Lernen ist als Ziel in zahlreichen politischen Programmen der vergangenen Jahre formuliert worden. Ein theoretisches Konzept der Initiierung, Messung und Förderung institutionellen Lernens fehlt jedoch bislang. Der folgende Text bietet eine solche theoretische Grundlage zur Erklärung wesentlicher Voraussetzungen transregionalen institutionellen Lernens und wendet dieses theoretische Konzept auf Erfahrungen mit drei unterschiedlichen Kanälen transregionalen Lernens an: multinationale Unternehmen, benchmarking Untersuchungen und Projekte und interactive Politiknetzwerke einzelner Akteure. Die Ergebnisse geben nicht viel Anlass zu großen Erwartungen an transregionale institutionelle Lernprozesse im allgemeinen, bieten aber zumindest einige Optionen eines veränderten Einsatzes der EU-Instrumente, um transregionale institutionelle Lerneffekte zu erhöhen.
Transregionales Lernen Multinationale Unternehmen Luftfahrtindustrie Benchmarking
Wink R. Aprendizaje institucional transregional en Europa: requisitos previos, protagonistas y limitaciones, Regional Studies. En la última década el término ‘aprendizaje institucional transregional’ se ha puesto de moda en la elaboración de las políticas europeas. Sin embargo, todavía falta un concepto teórico sobre cómo iniciar, observar y apoyar el aprendizaje institucional transregional. En el siguiente documento se incluye una estructura teórica para explicar las precondiciones para el aprendizaje institucional transregional y se investigan las posibilidades de tres diferentes canales de aprendizaje: las empresas multinacionales, los estudios y proyectos de análisis comparativo, y las redes de políticas interactivas. Los resultados indican que no existen muchas pruebas de expectativas entusiastas sobre los futuros procesos de aprendizaje; sin embargo, existen opciones para las políticas de la UE a fin de mejorar los efectos del aprendizaje transregional.
Aprendizaje transregional Empresas multinacionales Aeronáutica Análisis comparativo
Transregional Institutional Learning in Europe: Prerequisites, Actors and Limitations
Wink, Rüdiger (Autor:in)
Regional Studies ; 44 ; 499-511
01.05.2010
13 pages
Aufsatz (Zeitschrift)
Elektronische Ressource
Unbekannt
Transregional Institutional Learning in Europe: Prerequisites, Actors and Limitations
Online Contents | 2010
|TIBKAT | 2020
|TIBKAT | 2020
|New institutional geographies of higher education: the rise of transregional university alliances
Online Contents | 2016
|