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The Monte Giglio Tunnel in Bergamo (Italy)
SELI S.p.A. wurde als Spezialunternehmen für maschinellen Tunnelvortrieb mit dem Vortrieb des Monte Giglio Tunnels beauftragt. Innovative Lösungsansätze sowohl für den Vortrieb als auch für das Schutterungskonzept und den Materialtransport im Tunnel mussten hierbei gefunden werden. Der Tunnel überwindet insgesamt einen Höhenunterschied von 560 m und Steigungen bis knapp 21 %. Dementsprechend schwierig gestalteten sich der Vortrieb und die Auslegung und Adaptierung der TBM und des Nachläufersystems, um diesen Anforderungen entsprechen zu können.
This paper describes the procedures and the techniques implemented by SELI for the construction of an almost 9500 m long tunnel, for the installation of a conveyor belt linking the 'Colle Pedrino' quarry to the new cement production factory of Calusco D'Adda (Bergamo). The tunnelling will be mainly driven through flysch formations consisting of alternations of sandstone and mudstones for the first 8000 m approximately of the drive, and through lime-stone locally selciferous for the final 1500 m of tunnel. The tunnel was bored utilizing a double shielded Robbins TBM with a diameter of 4.88 m, and was lined with hexagonal type reinforced concrete precast concrete segments 20 cm thick. The work has features that would characterize it as unique: the tunnel route marked by continuous variations in the alignment and inclination, the definitive installation of a 'heavy' conveyor belt to transport the muck, and the difficulty for personnel and materials to access and exit the tunnel - all factors that have made it necessary to use innovative technologies in the field of mechanized tunnelling.
The Monte Giglio Tunnel in Bergamo (Italy)
SELI S.p.A. wurde als Spezialunternehmen für maschinellen Tunnelvortrieb mit dem Vortrieb des Monte Giglio Tunnels beauftragt. Innovative Lösungsansätze sowohl für den Vortrieb als auch für das Schutterungskonzept und den Materialtransport im Tunnel mussten hierbei gefunden werden. Der Tunnel überwindet insgesamt einen Höhenunterschied von 560 m und Steigungen bis knapp 21 %. Dementsprechend schwierig gestalteten sich der Vortrieb und die Auslegung und Adaptierung der TBM und des Nachläufersystems, um diesen Anforderungen entsprechen zu können.
This paper describes the procedures and the techniques implemented by SELI for the construction of an almost 9500 m long tunnel, for the installation of a conveyor belt linking the 'Colle Pedrino' quarry to the new cement production factory of Calusco D'Adda (Bergamo). The tunnelling will be mainly driven through flysch formations consisting of alternations of sandstone and mudstones for the first 8000 m approximately of the drive, and through lime-stone locally selciferous for the final 1500 m of tunnel. The tunnel was bored utilizing a double shielded Robbins TBM with a diameter of 4.88 m, and was lined with hexagonal type reinforced concrete precast concrete segments 20 cm thick. The work has features that would characterize it as unique: the tunnel route marked by continuous variations in the alignment and inclination, the definitive installation of a 'heavy' conveyor belt to transport the muck, and the difficulty for personnel and materials to access and exit the tunnel - all factors that have made it necessary to use innovative technologies in the field of mechanized tunnelling.
The Monte Giglio Tunnel in Bergamo (Italy)
Der Tunnel Monte Giglio in Bergamo (Italien)
Busillo, Aristodemo (Autor:in) / Vizzino, Dario (Autor:in) / Grandori, Remo (Autor:in)
Felsbau ; 23 ; 21-26
2005
6 Seiten, 13 Bilder
Aufsatz (Zeitschrift)
Englisch
Incorporating Curvilinear Forms Botta Cripta, Bergamo, Italy
British Library Online Contents | 2015
|Online Contents | 1994
|Online Contents | 2010
Gymnasium and outdoor/ indoor swimming pools in Bergamo (Italy)
Engineering Index Backfile | 1967
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