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61st Geomechanics Colloquium
The term “new Austrian tunnelling method (NATM)” was introduced at the Geomechanics Colloquium in 1962 by Rabcewicz. The method has the aim of stabilising the excavated cavity by making use of the load‐bearing capacity of the surrounding rock mass with the help of shotcrete, rock bolts and other support elements and controlling the tunnel drive through the observation of measurements. The adaptation of the support measures to the local conditions that is characteristic of the NATM requires an adaptable construction contract with clear assignment of risks. The illustration shows the yielding support in the second bore of the Tauern Tunnels. (Photo: Porr AG)
Der Begriff “Neue Österreichische Tunnelbaumethode (NÖT)” wurde 1962 von Rabcewicz auf dem Geomechanik‐Kolloquium eingeführt. Dieser Ansatz verfolgt das Ziel, den Hohlraum unter Nutzung der Tragfähigkeit des Gebirges mithilfe von Spritzbeton, Ankern und sonstigen Ausbauelementen zu stabilisieren und den Vortrieb unter Einsatz messtechnischer Beobachtungen zu steuern. Die für die NÖT charakteristische Anpassung der Vortriebsmaßnahmen an die Verhältnisse vor Ort erfordert einen anpassungsfähigen Bauvertrag mit klaren Risikozuordnungen. Das Bild zeigt den nachgiebigen Ausbau bei der zweiten Röhre des Tauerntunnels. (Foto: Porr AG)
61st Geomechanics Colloquium
The term “new Austrian tunnelling method (NATM)” was introduced at the Geomechanics Colloquium in 1962 by Rabcewicz. The method has the aim of stabilising the excavated cavity by making use of the load‐bearing capacity of the surrounding rock mass with the help of shotcrete, rock bolts and other support elements and controlling the tunnel drive through the observation of measurements. The adaptation of the support measures to the local conditions that is characteristic of the NATM requires an adaptable construction contract with clear assignment of risks. The illustration shows the yielding support in the second bore of the Tauern Tunnels. (Photo: Porr AG)
Der Begriff “Neue Österreichische Tunnelbaumethode (NÖT)” wurde 1962 von Rabcewicz auf dem Geomechanik‐Kolloquium eingeführt. Dieser Ansatz verfolgt das Ziel, den Hohlraum unter Nutzung der Tragfähigkeit des Gebirges mithilfe von Spritzbeton, Ankern und sonstigen Ausbauelementen zu stabilisieren und den Vortrieb unter Einsatz messtechnischer Beobachtungen zu steuern. Die für die NÖT charakteristische Anpassung der Vortriebsmaßnahmen an die Verhältnisse vor Ort erfordert einen anpassungsfähigen Bauvertrag mit klaren Risikozuordnungen. Das Bild zeigt den nachgiebigen Ausbau bei der zweiten Röhre des Tauerntunnels. (Foto: Porr AG)
61st Geomechanics Colloquium
01.10.2012
1 pages
Aufsatz (Zeitschrift)
Elektronische Ressource
Englisch
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