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Der GNB3 C825T Polymorphismus und das Risiko an koronarer Herzerkrankung zu erkranken ; G protein beta 3 subunit 825T allele carriage and risk of coronary artery disease
Der GNB3 C825T Polymorphismus führt zu einer Verstärkung der Gi vermittelten Signaltransduktion. In dieser Studie untersuchten wir, ob es eine Assoziation des GNB3 C825T Polymorphismus mit einem erhöhten Risiko, an einer koronaren Herzerkrankung (KHK) zu erkranken und dem Schweregrad der KHK gibt. Die KHK-Gruppe bestand aus 998 Patienten, die Kontrollgruppe aus 340 Patienten. Beide Gruppen waren bezüglich des Alters und Geschlechts in etwa vergleichbar. Die Genotypisierung erfolgte mittels PCR. Der Anteil der T- Allel Träger war in der KHK- Gruppe signifikant erhöht (55,6 vs. 48,5;P= 0,02). Der angepasste OR für das Risiko eine KHK zu bekommen betrug für T-Allel Träger 1,37 [95% KI 1,06-1,76]. Des Weiteren zeigte sich eine Assoziation zwischen T- Allel Trägerschaft und dem Schweregrad der KHK (P=0,006; Trendtest). Die stärkste Assoziation zeigte sich zwischen T- Allel Trägerschaft und koronarer 3- Gefäßerkrankung; der nicht angepasste OR betrug 1,47 [95% KI 1,10-1,96]. ; C825T polymorphism in the G protein β3 subunit gene (GNB3) is associated with increased transmembrane signal transduction via adenylyl cyclase inhibiting G (Gi) proteins. We tested whether GNB3 C825T is associated with an increased risk of coronary artery disease (CAD). Genotypes were determined with polymerase chain reaction and allele-specific fluorogenic probes. Angiographically examined, consecutive patients (n = 998) with CAD and angiographically examined, sex- and age-matched controls (n = 340) with no evidence of CAD were studied. The proportion of T allele carriers was significantly higher in the group with CAD compared with the control group (55.6 vs. 48.5; P = 0.02). T allele carriage was associated with a 33% increase in the unadjusted risk (OR 1.33 [95% confidence interval, 1.04-1.70]) and a 37% increase in the adjusted risk (OR from the multivariate model 1.37 [95% CI, 1.06-1.76]) for CAD. Moreover, an increase in T allele carriage was associated with an increase in disease severity (P = 0.006; test for trend). The strongest association was observed between T allele carriage and three-vessel disease (unadjusted OR 1.47 [95% CI, 1.10-1.96]). Thus, carrying this allele is associated with the presence as well as the severity of CAD.
Der GNB3 C825T Polymorphismus und das Risiko an koronarer Herzerkrankung zu erkranken ; G protein beta 3 subunit 825T allele carriage and risk of coronary artery disease
Der GNB3 C825T Polymorphismus führt zu einer Verstärkung der Gi vermittelten Signaltransduktion. In dieser Studie untersuchten wir, ob es eine Assoziation des GNB3 C825T Polymorphismus mit einem erhöhten Risiko, an einer koronaren Herzerkrankung (KHK) zu erkranken und dem Schweregrad der KHK gibt. Die KHK-Gruppe bestand aus 998 Patienten, die Kontrollgruppe aus 340 Patienten. Beide Gruppen waren bezüglich des Alters und Geschlechts in etwa vergleichbar. Die Genotypisierung erfolgte mittels PCR. Der Anteil der T- Allel Träger war in der KHK- Gruppe signifikant erhöht (55,6 vs. 48,5;P= 0,02). Der angepasste OR für das Risiko eine KHK zu bekommen betrug für T-Allel Träger 1,37 [95% KI 1,06-1,76]. Des Weiteren zeigte sich eine Assoziation zwischen T- Allel Trägerschaft und dem Schweregrad der KHK (P=0,006; Trendtest). Die stärkste Assoziation zeigte sich zwischen T- Allel Trägerschaft und koronarer 3- Gefäßerkrankung; der nicht angepasste OR betrug 1,47 [95% KI 1,10-1,96]. ; C825T polymorphism in the G protein β3 subunit gene (GNB3) is associated with increased transmembrane signal transduction via adenylyl cyclase inhibiting G (Gi) proteins. We tested whether GNB3 C825T is associated with an increased risk of coronary artery disease (CAD). Genotypes were determined with polymerase chain reaction and allele-specific fluorogenic probes. Angiographically examined, consecutive patients (n = 998) with CAD and angiographically examined, sex- and age-matched controls (n = 340) with no evidence of CAD were studied. The proportion of T allele carriers was significantly higher in the group with CAD compared with the control group (55.6 vs. 48.5; P = 0.02). T allele carriage was associated with a 33% increase in the unadjusted risk (OR 1.33 [95% confidence interval, 1.04-1.70]) and a 37% increase in the adjusted risk (OR from the multivariate model 1.37 [95% CI, 1.06-1.76]) for CAD. Moreover, an increase in T allele carriage was associated with an increase in disease severity (P = 0.006; test for trend). The strongest association was observed between T allele carriage and three-vessel disease (unadjusted OR 1.47 [95% CI, 1.10-1.96]). Thus, carrying this allele is associated with the presence as well as the severity of CAD.
Der GNB3 C825T Polymorphismus und das Risiko an koronarer Herzerkrankung zu erkranken ; G protein beta 3 subunit 825T allele carriage and risk of coronary artery disease
2009-07-02
Theses
Electronic Resource
German
Endotheliale Funktion und Subgruppen der Monozyten bei Patienten mit Koronarer Herzerkrankung
BASE | 2014
|Polymorphismus‐ und Mutationsanalyse
Wiley | 1997
|CORONARY ARTERY DISEASE IN THE TRANSPLANTED HEART
British Library Online Contents | 2000
|British Library Online Contents | 1999
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