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Geotechnical experiences in the design and construction of the first Bangkok MRT subway line
Der Beitrag berichtet über die Erfahrungen beim Bau der ersten Metrolinie von Bangkok. Insgesamt 22 km Doppeltunnel und 18 in offener Bauweise errichtete Stationen wurden erfolgreich und im Zeitplan erstellt, ohne größere Einwirkungen auf bestehende Strukturen. Die Tunnel wurden von insgesamt acht EPB-Schildmaschinen hergestellt, während für die Stationen Schlitzwände verwendet wurden. Sowohl bei der Planung als auch beim Bau der Tunnel wurde darauf Wert gelegt, die Auswirkungen von Verformungen auf existierende Strukturen zu minimieren. Die Vorhersage der Bodenverformungen und die Evaluierung der Auswirkungen während der Planung waren ebenso Gegenstand des Prozesses wie die entsprechende Instrumentierung und Beobachtung während des Baus. Die laufende Oberflächensetzung aufgrund der Wasserentnahme aus dem Untergrund erschwerte die Planung.
Geotechnical experiences gained from the construction of the first underground MRT line of Bangkok is presented. The 22 km long twin bored tunnels and 18 cut-and-cover stations were successfully completed on schedule without a single incident of major impact to existing structures. The running tunnels were excavated by eight EPB shield machines and the stations were excavated using concrete diaphragm walls with the top-down construction method. The operation and performance of the EPB shields and the design and construction of the stations are outlined. Design and construction procedures to minimize the impact of ground movement on existing structures was the key success of the project. It involved prediction of ground movements and assessment of the impact during the design phase and instrumentation and monitoring during the construction phase. The on-going land subsidence induced by deep well pumping of the city was another factor complicated the design.
Geotechnical experiences in the design and construction of the first Bangkok MRT subway line
Der Beitrag berichtet über die Erfahrungen beim Bau der ersten Metrolinie von Bangkok. Insgesamt 22 km Doppeltunnel und 18 in offener Bauweise errichtete Stationen wurden erfolgreich und im Zeitplan erstellt, ohne größere Einwirkungen auf bestehende Strukturen. Die Tunnel wurden von insgesamt acht EPB-Schildmaschinen hergestellt, während für die Stationen Schlitzwände verwendet wurden. Sowohl bei der Planung als auch beim Bau der Tunnel wurde darauf Wert gelegt, die Auswirkungen von Verformungen auf existierende Strukturen zu minimieren. Die Vorhersage der Bodenverformungen und die Evaluierung der Auswirkungen während der Planung waren ebenso Gegenstand des Prozesses wie die entsprechende Instrumentierung und Beobachtung während des Baus. Die laufende Oberflächensetzung aufgrund der Wasserentnahme aus dem Untergrund erschwerte die Planung.
Geotechnical experiences gained from the construction of the first underground MRT line of Bangkok is presented. The 22 km long twin bored tunnels and 18 cut-and-cover stations were successfully completed on schedule without a single incident of major impact to existing structures. The running tunnels were excavated by eight EPB shield machines and the stations were excavated using concrete diaphragm walls with the top-down construction method. The operation and performance of the EPB shields and the design and construction of the stations are outlined. Design and construction procedures to minimize the impact of ground movement on existing structures was the key success of the project. It involved prediction of ground movements and assessment of the impact during the design phase and instrumentation and monitoring during the construction phase. The on-going land subsidence induced by deep well pumping of the city was another factor complicated the design.
Geotechnical experiences in the design and construction of the first Bangkok MRT subway line
Geotechnische Erfahrungen bei Planung und Bau der ersten Metrolinie in Bangkok
Phien-wej, Noppadol (Autor:in) / Suwansawat, Suchatvee (Autor:in) / Photayanuvat, Chukiat (Autor:in)
Felsbau ; 23 ; 18-24
2005
7 Seiten, 7 Bilder, 7 Quellen
Aufsatz (Zeitschrift)
Englisch
Subway Construction Experience in Taipei and Bangkok
British Library Conference Proceedings | 1997
|Geotechnical challenges in the construction of Thailand's first subway
British Library Conference Proceedings | 2001
|Geotechnical experiences from previous tunnel projects in Bangkok soils
British Library Conference Proceedings | 1996
|Tunneling for Bangkok subway project
British Library Conference Proceedings | 1997
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