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Erneuerung von Großbrücken im Zuge hoch belasteter Autobahnen – Randbedingungen und Lösungsansätze am Beispiel der Urselbach‐Talbrücke
10.1002/stab.200590113.abs
Bei dem Neubau der 332 m langen Urselbach‐Talbrücke im Zuge der BAB A5 bei Frankfurt/Main wurde gefordert, daß bei einer künftigen Erneuerung der Fahrbahnplatte auch in der Umbauphase der achtspurige Verkehr aufrecht erhalten wird. Da ein Überbau nur sechs Fahrspuren aufnehmen kann, müssen zwei Spuren auf der zu erneuernden Platte verbleiben. Diese kann also nur halbseitig abgebrochen und neu betoniert werden. Das gab der Stahlverbundbauweise die Chance, ihre Vorteile auszuspielen. Das Grundkonzept der Urselbach‐Talbrücke, in den duktilen Baustahl zu investieren und der direkt befahrenen Stahlbetonfahrbahnpatte die Funktion eines unter Verkehr ersetzbaren Bauteils zu geben, wurde durch eine statische Abschätzung der maßgebender Einflüsse und die Anordnung von einfachen zusätzlichen Konstruktionselementen erreicht. Die gefundene Lösung soll Ideengeber auf dem Weg zu technischen Richtlinien für die Bemessung und konstruktive Durchbildung von Stahlverbundbrücken mit ersetzbarer Stahlbetonfahrbahn sein.
Renewal of highly frequented large‐scale motorway bridges.
The bridge over the Urselbach – edge conditions and solutions. The newly built bridge across the Urselbach, which has a total length of 332 m, is part of the Federal Highway A5 near Frankfurt. The construction is composed of two bridges, one for each carriageway. Each superstructure consists of two steel box girders. Over these steel box girders, and resting on their top flange, is a cast‐in‐place concrete slab that becomes a part of the roadway. For a future renewal of the concrete slab it is requested that eight traffic lanes still have to remain during reconstruction. As one superstructure is passed by maximum six traffic lanes, the other must still be partly passable during its renewal. That's why the concrete slab can be demolished partly and afterwards concreted if it's necessary. Therefore the composite construction offered many advantages. The form of composite construction of the bridge across the Urselbach results from the combined action of structural steel and a concrete deck slab, which has the function of a replaceable structural member under traffic use. This conception was achieved by a structural analysis taking the substantial influences into account and the arrangement of some additional structural parts. The found solution should give some ideas on the way to a technical guide‐line for dimensional and structural design of concrete bridges with replaceable deck slabs.
Erneuerung von Großbrücken im Zuge hoch belasteter Autobahnen – Randbedingungen und Lösungsansätze am Beispiel der Urselbach‐Talbrücke
10.1002/stab.200590113.abs
Bei dem Neubau der 332 m langen Urselbach‐Talbrücke im Zuge der BAB A5 bei Frankfurt/Main wurde gefordert, daß bei einer künftigen Erneuerung der Fahrbahnplatte auch in der Umbauphase der achtspurige Verkehr aufrecht erhalten wird. Da ein Überbau nur sechs Fahrspuren aufnehmen kann, müssen zwei Spuren auf der zu erneuernden Platte verbleiben. Diese kann also nur halbseitig abgebrochen und neu betoniert werden. Das gab der Stahlverbundbauweise die Chance, ihre Vorteile auszuspielen. Das Grundkonzept der Urselbach‐Talbrücke, in den duktilen Baustahl zu investieren und der direkt befahrenen Stahlbetonfahrbahnpatte die Funktion eines unter Verkehr ersetzbaren Bauteils zu geben, wurde durch eine statische Abschätzung der maßgebender Einflüsse und die Anordnung von einfachen zusätzlichen Konstruktionselementen erreicht. Die gefundene Lösung soll Ideengeber auf dem Weg zu technischen Richtlinien für die Bemessung und konstruktive Durchbildung von Stahlverbundbrücken mit ersetzbarer Stahlbetonfahrbahn sein.
Renewal of highly frequented large‐scale motorway bridges.
The bridge over the Urselbach – edge conditions and solutions. The newly built bridge across the Urselbach, which has a total length of 332 m, is part of the Federal Highway A5 near Frankfurt. The construction is composed of two bridges, one for each carriageway. Each superstructure consists of two steel box girders. Over these steel box girders, and resting on their top flange, is a cast‐in‐place concrete slab that becomes a part of the roadway. For a future renewal of the concrete slab it is requested that eight traffic lanes still have to remain during reconstruction. As one superstructure is passed by maximum six traffic lanes, the other must still be partly passable during its renewal. That's why the concrete slab can be demolished partly and afterwards concreted if it's necessary. Therefore the composite construction offered many advantages. The form of composite construction of the bridge across the Urselbach results from the combined action of structural steel and a concrete deck slab, which has the function of a replaceable structural member under traffic use. This conception was achieved by a structural analysis taking the substantial influences into account and the arrangement of some additional structural parts. The found solution should give some ideas on the way to a technical guide‐line for dimensional and structural design of concrete bridges with replaceable deck slabs.
Erneuerung von Großbrücken im Zuge hoch belasteter Autobahnen – Randbedingungen und Lösungsansätze am Beispiel der Urselbach‐Talbrücke
Pelke, Eberhard (Autor:in) / Meyer, Hartmut (Autor:in)
Stahlbau ; 74 ; 516-524
01.07.2005
9 pages
Aufsatz (Zeitschrift)
Elektronische Ressource
Englisch
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